Wednesday, July 15, 2015

Video Kesabaran Ayah Solat Dipuji Media Barat


"Inikah ayah paling sabar di dunia?" Demikian judul yang dipilih oleh sejumlah media Inggeris ketika merilis video seorang muslim sedang menunaikan solat dan "diganggu" oleh anaknya yang masih kecil.

Sekurang-kurangnya, the Mirror dan Englishnews adalah contoh dua media yang memberikan judul yang sama: Is this the most patient dad ever? Naughty kid interrupts father 's prayer time in mosque.

Dalam video berdurasi 1 minit 56 saat ini tampak seorang ayah muslim sedang menunaikan solat di masjid. Namun, anaknya yang masih kecil terus mengganggunya. Mulai dari merempuh badannya ke tubuh ayah, menyeruduk punggung ayah dengan kepala, hingga kemudian ia naik ke punggung ayah saat sang ayah berdiri. Jadilah sang anak bergelantungan di pundak sang ayah.

Sebahagian orang yang menyaksikan video ini mungkin akan bimbang bila anak tersebut jatuh. Sebab ia terus terusan berada di atas ayahnya ketika sang ayah ruku ', i'tidal dan sujud. Sang anak kelihatan tidak takut. Ia bahkan sesekali memegang papan sekatan di depannya ketika sang ayah sujud.

Menjelang selesai solat, datang dua orang ke masjid tersebut. Mereka sempat berusaha mencegah bocah tersebut agar menghentikan tindakannya. Namun sang bocah terus 'mengganggu' ayahnya.

Kesabaran sang ayah kelihatan jelas bukan hanya dari bagaimana ia meneruskan shalatnya. Tetapi yang paling istimewa adalah di bahagian akhirnya. Lelaki itu tidak marah, ia justru mengajak anaknya berdoa. Masya Allah ...-detik islam

No comments:

Post a Comment