Sunday, July 27, 2014

Penduduk israel hilang mengejut , bandar-bandar sunyi sepi


Pencerobohan Israel ke Gaza bukan saja menyebabkan ketakutan bagi warga Palestin, malah Yahudi juga hidup dalam ketakutan. Hal ini dapat dilihat menerusi raut wajah-wajah penduduk Israel. Mereka sangat bimbang dengan roket-roket Palestin yang bila-bila masa saja boleh menghentam mereka.

Sejumlah bandar di Israel tiba-tiba berubah menjadi bandar hantu, akibat penduduknya lari ke luar negera. Lapangan terbang penuh sesak dengan penumpang. Mereka terpaksa lari ke luar negera akibat keadaan keselamatan di Israel tidak terjamin.

Laporan dari beberapa Media Israel menyebut, wajah-wajah tegang mewarnai setiap penduduk Israel. Tiap hari mereka ketakutan, menyusul kemampuan tentangan pihak pejuang Gaza yang mampu menjadikan seluruh wilayah Israel dalam jangkauan roketnya.

Amerika sendiri sebagai pelindung yahudi semangnya merasakan hal yang sama. Mereka terpaksa mengeluarkan larangan perjalanan ke Israel menyusul keselamatan yang tidak menentu.

Laporan PIC pada Rabu (23/7/2014) melaorkan, perang kali ini berbeza dengan sebelumnya. Perang sebelumnya, tentera Zionis kelihatan biasa di sempadan Gaza. Roket-roket pejuang Islam biasanya hanya sampai setakat bandar Sederot.

Dulu hanya penduduk di bandar Sederot saja yang dipindahkan ke kawasan selamat oleh kerajaan yahudi. Namun sekarang, semua bandar Israel seperti Tel Aviv, Haifa dan beberapa bandar penting yang lain boleh dicapai sasaran oleh roket pejuang dan akibatnya beberapa bandar dan wilayah Israel menjadi kota mati.

Roket pejuang Islam Palestin kini telah menjangkau jarak lebih dari 160 kilometer dari Gaza.- detik islam

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com | sm / islampos / pic

1 comment:

  1. ins sya Allah akan sampai masa pejuang islam meranapkan rejim zionis dajjal laknatullah dari bumi palestin,Allahu Akhbar !

    ReplyDelete