Monday, July 21, 2014

KANTOI - Ustaz Muda perbetulkan Ustaz Kazim

Ustaz Kazim kata Nabi Muhammad kenduri dengan roti jala cicah kari... wakaka

Kali ni mari kita baca bagamana seorang ustaz muda memperbetulkan seorang ustaz tua yang banyak memberi kuliah agama, bergelar penceramah bebas dan pernah ditawar jadi MT umno.



Minta maaf us kazim..ini yang betul..

pertama: zaman Nabi saw mana ada kari lagi..kalau ada, dalam kitab mana ye?..

Farid
kedua (yang sebenarnya): semahal mahal majlis walimah Rasulullah saw adalah makanan dari kurma yang telah dibuang bijinya dan dicampur dengan susu, dalam riwayat lain yang dicampur dengan gandum, dijamu kepada para sahabat r.a sempena perkahwinan baginda dengan Shofiah binti Huyai bin Akhtab..

dalam riwayat Bukhari dan Muslim, Rasulullah saw bersabda "adakanlah majlis walimah (perkahwinan) itu sekalipun dengan seekor kambing"..

dalam riwayat Bukhari dan Muslim juga ada menyebut, Rasulullah saw bersabda "Seburuk-buruk makanan ialah makanan walimah yang diundang orang-orang kaya sahaja dan ditinggalkan orang-orang miskin"..

dalam bab mahar pula, riwayat Hakim pula menyebut "Sebaik-baik pemberian mahar adalah yang paling memudahkan"..dalam bab walimah juga, riwayat Ahmad menyebut "Sesungguhnya yang berkat nikah ialah yang sederhana belanjanya"..

firman Allah Taala "Janganlah kamu membazir, sesungguhnya orang-orang yang membazir ialah saudara-saudara Syaitan, dan Syaitan itu kufur terhadap Tuhannya" al-Isra' ayat 26-27..

# moral : bagus membuat buku..tapi biarlah berfakta..jangan kita membuat jenayah ilmiah..jenayah ilmiah besar kesannya kepada masyarakat..seumpama orang yang menyebarkan hadith-hadith palsu dan riwayat-riwayat israiliyyat yang disandar kepada Rasulullah saw..Allahu 'alam. -  Farid Doa Al- Jawi

ini video kazim berkata demikian.. 
saksikan leeeeerrrr

6 comments:

  1. kira simamat tu sudah sebar hadis palsulah kan?

    ReplyDelete
  2. Nampak bebenor Kazim ni merapu, tangkap muat benda2 pelik untuk hiburan kuliahnya. Ini bab Rasul Allah, bukan cerita buka kain tutup kain kegemaran Kazim. Mengada2kan benda yang tak ada kemudian kaitkan dengan Nabi saw adalah bidaah dan tiap2 biadaah tu ke mana arah agaknya?

    ReplyDelete
  3. X pernah dgr Ust Kazim cerete kisah Perang masa Nabi Muhammad SAW.yg aku tgk ppuan gelak2 je. Bab Tu je jdi ppuan kenal dia agak2 lah nk brdakwah jgn ambik bab mengilai2 je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada la bai. Ko cari la kat Youtube. Aku jumpa dia cerita kisah perang Uhud, ulas bab ilmu kebal dan maulid nabi SAW. Jangan cepat nak sebar fitnah. Buat hilang pahala puasa, tambah dosa.

      Delete
  4. Ko ada tanya pada Ustaz Kazim tak? Kalau takde, jangan cakap banyak. Aku bukanlah nak bela sangat sapa-sapa. Tapi kalau ko sendiri takde tak tahu hujung pangkal, jangan tambah garam lebih-lebih. Sia-sia je puasa kalau tabur fitnah.

    ReplyDelete