Saturday, May 31, 2014

MARI TENGOK KELAKU JAKIM DALAM MENJAGA KEMURNIAN ISLAM DI MALAYSIA


Artikel ini diambil dari blog sozcyili. Oleh kerana kandungan artikel ini sangat penting kepada umat islam saya telah mengambil keputusan untuk menyiarkannya semula. Ucapan terima kasih kpd blogger sozcyili

1. Pegawai Jakim mendedahkan bahawa JAKIM akan mengubah laporan asal berkaitan status halal coklat cadbury.

2. Tujuan sebab nak menyelamatkan syarikat tersebut.

3. Ini juga dibuat bagi menyelamatkan dua syarikat lain yang juga pemegang saham kepada syarikat yang produce Cads.

4. Perkara itu dibuat bagi melindungi syarikat daripada kerugian yang besar.

5. Saman2 yang bakal dihadapi oleh Cads adalah munasabah sehingga menyebabkan mereka takut.

Itu la yang cuba disampaikan.

Aku pelik.

Bila ko dedahkan perjumpaan sulit dan bagitau yang JAKIM dan KKM sedang ditekan supaya tukar laporan itu bermaksud ko mendedahkan kelemahan JAKIM dan KKM. Kenapa mereka sanggup membiarkan diri ditekan.

Adakah syarikat Cadbury ialah boss di negara ini?

Bagaimana kapitalis boleh menekan undang2 di negara neh?

Memang pelik la kalau nak rasa simpati pada JAKIM dan KKM. Ini adalah satu hujah untuk kita bagitau kepada rakyat betapa teruknya sistem penguatkuasaan dan pemantauan yang dijalankan oleh JAKIM dan KKM sehingga sewenang2nya boleh ditekan oleh pihak2 tertentu.

Tak bodoh nak mampos ke namanya tue?

Aku pun tak la nak percayakan kata2 di atas tanpa sebarang bukti konkrit. Just nak sampaikanla.. kalau betul maka agensi yang bermasalah sekali lagi. JAKIM dan KKM la jawapannya.

Haha.

Dan satu lagi. KERUGIAN?

Cads bukan bodoh. Dorang bisnes punya orang. HARAM di Malaysia belum tentu HARAM di negara orang lain. Pembalut coklat boleh ditukar dan diimport ke luar negara untuk dijual sebagai coklat yang tidak halal. Bahkan mereka boleh jualkan sebagai product lain dengan pembalut lain (jenama lain) yang tidak halal.

Isunya bukan kandungan babi dalam coklat.
Isunya pembalut yang ada sekarang ada cop halal sedangkan ia tak halal disebabkan dna babi tadinya tue.

Dorang ada banyak strategi marketing untuk memastikan mereka takan kerugian di negara neh by any cara pun. Aku tak rasa syarikat2 neh akan bodoh2 pergi ugut dan tekan JAKIM dan sebagainya untuk tukar laporan melainkan apa yang aku nampak ialah 'rundingan damai' sedang berlangsung.

Ini kerana ahli2 perniagaan neh bayar cukai kepada kerajaan. Dan kerajaan pula ada tanggungjawab untuk memastikan kelangsungan pembayar2 cukai ini supaya mereka berkemampuan untuk terus terusan membayar cukai. Yakni, suka tak suka kena la lindungi 'banker' mereka dari bankrupsi dan kerugian. Jika mereka rugi, kerajaan juga rugi. Apatah lagi jika syarikat2 ini juga terlibat sebagai penaja yang membabitkan urusan politik.

Jika rundingan damai itu betul dan mementingkan kebaikan semua pihak, aku tak menolak ia patut dilakukan secara berhemah.

Jika rundingan damai itu mendorong kepada pemanipulasian hak pengguna maka aku rasa memang bullshit ah agensi2 penguatkuasaan di negara neh.

Aku bagaimana pun tidak menolak kemungkinan yang CADS memang kurang peka dan kurang ber-ahti2 dalam memastikan product dia bebas dari unsur2 babi dan haram. Aku juga percaya kecuaian ini bukan sesuatu yang mereka sengajakan. Ini ialah pengajaran berguna buat CADS untuk 'belajar dari kesilapan'. Ingatlah. Banyak orang2 islam bekerja di kilang2 coklat. Mereka juga tak mungkin mahu kita makan babi dalam coklat. Aku bersangka baik pada mereka semua sebab umat islam di Malaysia memang takutkan babi secara melampaui batas pun.

Cuma apa yang aku kesali ialah ;

1. Babi dikesan pada 27 feb 2014

2. Sehingga 22 mei ia didiamkan tanpa apa2 perkhabaran dari JAKIM dan KKM.

3. Sehinggala ia leak di public barulah terhegeh2 KKM dan JAKIM bertindak.

Sebelum itu. Dari 27 feb sampailah ke 22 mei. Apa yang dorang semua buat? Siapa tahu jawapannya? Aku pun tatau.
Nak tambah sikit ya bro sozcyili....

Untuk memperkukuhkan lagi bukti bahawa cadbury cuba dibela... tengok di bawah ni. Babi dah jatuh halal. Hukum baik punya oleh majlis fatwa Malaysia. Beramai-ramailah melayu makan babi dengan fatwa baru mamat dalam gambar ni.

Orang melayu sahaja makan tau ... orang islam jangan makan sebab babi termaktub dengan jelas dalam alQuran sebagai binatang yang haram di makan. Saya nak ingatkan hanya babi termaktub dalam Al Quran sebagai haram dimakan binatang lain tidak disebut.


Jika Islam tak menurut Al Quran , Islam apa bendanya...

3 comments:

  1. bagi UMNo dan macainya agama hanyalah ideologi lawak...mana mereka tahu erti maruah diri walaupun tebal serban mereka...BOIKOT CADBURY itu saja jawabnya....

    ReplyDelete
  2. boikot tetap boikot. tak makan coklat pun rugi pun.

    ReplyDelete
  3. Babi adalah halal untuk Umat Melayu, tetapi Haram untuk Umat Islam...dalam agama Melayu UMNO semua yang haram akan jadi halal, itu fakta!

    ReplyDelete