Thursday, February 13, 2014

Guru Berdoa Agar Muhyiddin Yassin Tak Jadi PM


Adakah Muhyiddin (gambar) tahu bahawa beliau kini semakin dibenci oleh warga pendidik lantaran ketidakpeduliannya dalam menjaga kebajikan warga guru? Nampak bayangan Muhyiddin di kaca televisyen pun sudah cukup untuk membuatkan tekak berasa loya dan mual.

Mana tidaknya, di bawah pentadbirannya, guru-guru pernah dicadangkan untuk bekerja 9 jam pada tahun 2012. Pada tahun lepas juga, yang menjadi tikus makmalnya adalah 5000 orang guru dari 104 buah sekolah di Pahang, Melaka, Johor dan Sarawak.

Sedarkah beliau para guru bekerja lebih dari 9 jam sehari termasuk waktu yang diperuntukkan di rumah? Itu belum mengambil kira kedatangan pada hari Sabtu dan Ahad untuk program-program sekolah, kelas tambahan, melatih para pelajar dalam aktiviti ko-akademik (contohnya perbahasan dan pidato), sukan (contohnya bola baling dan bola sepak) serta aktiviti unit beruniform (contohnya kawad kaki).

Bukan itu sahaja, segala penat lelah, masa, kesungguhan dan wang ringgit ini dicurahkan dengan ikhlas demi kasih sayang kepada sekolah dan para pelajar tanpa mendapat satu sen pun elaun ‘over time’ atau tuntutan ‘mileage’ sebagaimana kakitangan awam yang lain.

Ingatlah, kami tidak pernah meminta supaya pengorbanan dan jasa kami dikenang. Apa yang kami minta adalah supaya orang atasan prihatin dengan masalah yang kami hadapi. Bila kami suarakan keluhan, Muhyiddin menjawab, “Multi tasking bukan hanya berlaku di sekolah, tetapi di tempat lain pun berlaku ‘multi tasking’”.

Betapa kecewa dan tergurisnya hati ini. Usahkan nak berterima kasih, jawapan yang diberikan seolah-olah golongan guru ini adalah golongan yang berkira untuk melakukan sesuatu di luar bidang tugasan mereka. - sumber FB guruyaya ok

Artikel berkaitan masalah guru di blog ini
Hakikat kerjaya guru 
PBS sistem mengarut bebankan guru
70% guru berisiko sakit jiwa
Cikgu debik pegawai khas pendidikan
Guru perlu berani lapor salah guna kuasa oleh pengetua
Guru di Klang stress melampau, psikiatri beri cuti enam hari
Mari sokong demo bantah PBS di Putrajaya

2 comments:

  1. Nice info

    Easy get money, just register will get 25dolar, try it now :)

    Mari buat duit mudah saja, mula2 register dah dapat 25dolar, cuba la

    http://stayreward.com/index.php?share=114766

    My Blog
    http://gsiym.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Lepas ni kalu org rumah aku ada aktiviti hari sabtu atau ahad tanpa ada surat rasmi aku sendiri pergi jumpa guru besar or ppd sekalipun....lahanat punya menteri

    ReplyDelete