Saturday, January 4, 2014

MARI TENGOK KELULUSAN HARUSSANI - LAYAKKAH DIA JADI MUFTI?

Beliau dilahirkan di Parit Tok Ngah, Tanjung Piandang, Parit Buntar, Perak. Isterinya Datin Seri Hajjah Ainon binti Abdul Ghani. Anak 4 orang. Tinggal di 109, Jalan Abdul Hamid, Kampung Melayu, Sungai Rapat, 31350 Ipoh, Perak.

Pendidikan
• Sekolah Melayu Kampung Kedah, Parit Buntar, Perak
• Anglo Chinese School, Parit Buntar, Perak

• 1956 – 1959: Sekolah Idrisiah, Kuala Kangsar, Perak

• 1959 – 1960: Kuliah Al-Attas, Johor Bharu,Johor

• 1960 – 1964: Diploma Pendidikan, Sijil Tertinggi Kolej Islam Malaya, Klang, Selangor.
• Kursus pendedahan di Muslim College of London, United Kingdom (10 Januari – 29 Jun 1989)

Kerjaya

• 1964 – 1967: Cawangan Khas, Kementerian Dalam Negeri
• 1967 – 1973: Kadi, Jabatan Agama Pulau Pinang
• 1968 – 1978: Pensyarah Sambilan, Maktab Perguruan Persekutuan Pulau Pinang, Gelugor, Pulau Pinang.
• 1970 – 1984: Pensyarah Sambilan, Sekolah Latihan Pergigian Pulau Pinang
• 1973 – 1985: Kadi Besar, Jabatan Agama Pulau Pinang
• 1985 – 1992: Mufti Kerajaan Negeri Perak, Jabatan Agama Perak
• 1992 – Sekarang: Mufti Perak, Jabatan Mufti Negeri Perak

Layakkah dgn kelulusan yg dipegang oleh En Harusani menjawat jawatan mufti?


***Tahukah anda ada ramai ustaz ambil PHD di London bergurukan seorang yahudi yang hafal Al-Quran dan hadis???

Jika belajar Islam bergurukan yahudi adakah anda yakin si yahudi itu tidak menanam doktrin kepercayaannya diselitkan dalam ilmu Islam?

Pelajar yang tidak sependapat dengannya GAGAL dalam kursus PHD tersebut. Pulang kosong tanpa PHD. Tetapi pelajar yang menurut fahamannya akan lulus dan pulang bergaya dengan PHD agama Islam.... Inilah haramjadah sebenar. Gua sedang mencungkil maklumat penuh isu bergurukan yahudi ini.

adios

Disclaimer
"Semua artikel dalam blog ini disiar untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am untuk diperdebat dan dibincangkan. Ketepatan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Bagi mereka yang mahukan sesuatu dalam blog ini didelete kerana akta harta intelek sila email gua di atimuda@gmail.com"

19 comments:

  1. macai suruhan yang tak boleh pakai ! ABU !

    ReplyDelete
  2. mudah jah kalu nk tahu guru yahudi ....iaitu fahaman yang mengharamkan zikir beramai2...fahaman yang melarang mengunjungi kuburan Rasulullah dan menghadiahkan ayat suci alquran terhadapnya...golongan yang mengkafirkan perjuangan Sahabat,tabii dan tabi' tabii

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu bukan yahudi, itu khilaf para fuqaha.. senang label orang yahudi, kafir dan wahabi!

      Delete
  3. pertama kita kena cek dulu betulke dia buat kenyataan tu sblm buat judgement. ke2. sijil tertinggi Kolej Islam pd tahun 60an setaraf universiti tak mcm skrg. ke3, mengatakan ramai ustaz belajar dengan yahudi saya rasa agak keterlaluan. ustaz2 yg saya kenal lebih ramai yg buat phd dengan ulama yg terpaksa lari ke London kerana kekejaman penguasa di negeri sendiri. harap hati2 buat statement

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak heran pun jika org tu berada dlm umno. Mashitah yg sendakan hukum Allah (Hudud) pun ada phd.

      Delete
    2. Bukan setakat dia buat kenyataan itu malah telah pun mempertahankan nya.

      Delete
  4. 1964 – 1967: Cawangan Khas, Kementerian Dalam Negeri???? Special Branch?

    ReplyDelete
  5. hamid othman salah seorang darinya .... dia hasilkan Islam Hadri untuk umno ......

    ReplyDelete
  6. Komen biar molek.. klu tidak di padang mahsyar nanti sesal tak sudah. ..

    ReplyDelete
  7. Jadilah muslim yg bertanggungjawab dan berakhlak dlm tingkah laku anda, percakapan dan penulisan. Semuanya dicatatkan oleh malaikat...bertaqwalah kpd Allah

    ReplyDelete
  8. Walaupun saya berkelulusan PhD, saya tak berani nak komen atau kritik. Tapi nak dptkan PhD amat berliku...

    ReplyDelete
    Replies
    1. PHD memang sukar tapi ada orang dapat dengan senang.

      Delete
  9. Hanya Allah yg mengetahui isi hati kita dan hanya Allah sahaja dapat memberikan hidayah kpd seseorang itu. Marilah sama2 kita berdoa semuga Allah menunjukkan bahawa yang benar itu tetap benar dan diberikan kekuatan untuk mengikutinya, dan yang batil itu tetap batil dan diberikan keupayaan untuk menghindari serta menjauhinya

    ReplyDelete
  10. Sememangnya ramai ustaz phd yang buat tesis dan studi di UK atau negara-negara Barat..berkiblatkan ke arah sosialis dan sekularis. Sebab itu mereka dihantar ke sna bagi mendoktrinasikan para pelajar di IPTA/IPTS negara ini. Jika dibuat pemerhatian para ustza dari negara-negara Barat ini, sudah pasti ada yang tidak kena dengan karektor atau idea-idea mereka. Saya pernah tinggal di UK selama 2 tahun dan buat pemerhatian dengan sikap dan idea mereka. Rasionalnya orang-orang kafir dan Yahudi tidak akan berhenti-henti mencari kelemahan Islam serta menyelitkan agenda kekufuran mereka kepada setiap minda ustza-ustaz dari Eropah dan US ni!

    ReplyDelete
  11. Berilmu tidak semestinya punya Ph.D... tapi yang pasti yang punya Ph.D pasti berilmu. Walau bagaimanapun kalau cuma nak unjuk rasa minta barang dan perkhidmatan turun harga sudah dikatakan bughah... nampak sangat tidak berilmu! tapi agak malang ada juga yang berkelulusan tinggi bersetuju dengan fatwa tersebut....apakah ilmu yang dipelajari benar-benar ilmu atau ilmu yang bukan ilmu. kata Syed Naquib al Attas... ilmu itu ada 2... pertama "ilmu yang benar-benar ilmu" dan kedua ialah "ilmu yang bukan ilmu".

    ReplyDelete
  12. Berilmu tidak semestinya ada Ph.D tetapi yang pasti yang punya Ph.D pasti berilmu. Walau bagaimanapun ilmu itu ada 2 mengikut Tuan Syed Naquib al Attas.... ilmu yang benar-benar ilmu dan ilmu yang bukan ilmu. Masalahnya kalau sampai orang berhimpun unjuk rasa minta barangan dan perkhidmatan diturunkan harganya diklasifikasikan sebagai Bughah... nampak sangat tidak berilmu....malangnya di Malaysia ini ada juga orang yang berkelulusan Universiti menyokong fatwa tersebut...mungkin disebabkan nak jaga institusi mufti......

    ReplyDelete
  13. PhD bukan pejamin kepintaran mutlak DLM firmanya jika Ku jdkan lautan sebagai tint a Dan pohon sbg kalam tk cukup ilmu utk d catit Dan ilmu manusia umpama buih buih d lautan jd pelajaran Dari INI setiap Dr kita berbeza ilmunya Dan jika sesat balik lah kepangkal jln ia ltu Quran Dan hadis nasehat Dr hadis berkata bila perlu...harp tegur jika sy sylaf

    ReplyDelete
  14. Sahih ke ni? Cuba pergi jumpa beliau dan tanya molek2.
    Dan kemudian habak mai kat sini balik...tulis semula bila tarikh jumpa dan jam berapa dan siapa saksinya.
    Ingatlah, doa yg paling digeruni ulama' adalah dosa kpd org lain, yg membawa kepada kebangkrapan di akhirat nanti. Inikan pula kita org biasa..iman pun senipis kulit bawang silap2 dosanya pulak kita yg tanggung.
    Wallahualam.

    ReplyDelete