Saturday, January 4, 2014

Ali Jum’ah mantan mufti mesir penganut syiah rupanya

Masih ingatkah anda akan seorang bekas mufti Mesir era Hosni Mubarak yang baru-baru ini menghalalkan pembunuhan para penyokong Dr Morsi oleh para tentera Al Sisi?

Dia dilaporkan sebagai seorang penganut syiah. Jika laporan itu benar maka tidak syak lagi bahawa syiah memang menghalalkan darah orang-orang Islam.

Ini laporannya

Mantan Wakil Menteri Wakaf Mesir, Dr. Jamal Abdussattar menuliskan dalam akun facebooknya, Kamis (10/10/2013), bahwa Ali Jum’ah, mantan mufti negara Mesir, adalah seorang yang berakidah syiah. Beliau menceritakan sebuah pertemuan dengan beberapa ulama di rumah Almarhum Syaikh Abdul Azhim Muthni. Di antara yang hadir dalam pertemuan itu adalah Dr. Ahmad Zayid dan Dr. Usamah Mukmin. Syaikh Abdul Azhim mengatakan, “Tahukah kalian bahwa Syaikh Ali Jum’ah lebih dekat kepada syiah daripada ahlu sunnah?”

Dr. Jamal melanjutkan, saat itu aku terkaget, namun Syaikh Abdul Azhim mengatakan, “Kamu jangan kesal. Ali Jum’ah memang seorang syiah.” Lalu beliau membuktikan dugaannya tersebut, misalnya dengan beberapa kasus Ali Jum’ah yang menjelek-jelekkan sahabat Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam, beberapa fatwa yang berkenaan dengan nikah mut’ah dan nikah sirri, kemudian beberapa hal yang berkaitan dengan kehidupan pribadi beliau.

Dr. Jamal menyatakan bahwa Syaikh Abdul Azhim adalah orang yang sangat hati-hati dalam menilai sesuatu.

Dr. Jamal menyebutkan,

“Sebelumnya, cerita itu tidak aku sampaikan kepada siapa-siapa. Tapi kemudian aku melihat bagaimana kedengkian Syaikh Ali Jum’ah, sikap beliau yang seakan-akan menikmati pertumpahan darah, fatwa-fatwa yang membingungkan, kata-kata yang sangat kotor dalam menjelek-jelekkan pihak lain.

Saat itu barulah aku tersadar bahwa orang-orang syiah mempunyai sifat-sifat seperti itu. Bahkan mengklaim mendapatkan pahala dengan melakukannya. Saat itu aku tersadar akan adanya kedengkian pihak syiah kepada proyek kebangkitan Islam Ahlussunnah. Aku teringat dengan pernyataan beliau di stasiun CBC, “Tidak ada yang namanya proyek kebangkitan Islam.”

Beberapa hari ini, memang Syaikh Ali Jum’ah sempat meramaikan pemberitaan di dunia Islam terkait dengan bocornya sebuah rekaman video menampilkan pidato beliau di depan para pimpinan militer. Dalam rekaman tersebut beliau menjelek-jelekkan para penentang kudeta, dan membolehkan membunuh mereka tanpa ragu-ragu dan tanggung-tanggung. Demikian dikutip dari dakwatuna.

adios

Disclaimer
"Semua artikel dalam blog ini disiar untuk tujuan pendedahan dan pengetahuan am untuk diperdebat dan dibincangkan. Ketepatan maklumat dalam blog ini perlu dibandingkan dengan sumber-sumber lain agar tidak terjadi anggapan penyebaran maklumat palsu atau fitnah. Bagi mereka yang mahukan sesuatu dalam blog ini didelete kerana akta harta intelek sila email gua di atimuda@gmail.com"

2 comments:

  1. MESIR: Ahli Majlis Ulama Besar, Asy-Syeikh Dr Ali Jumu’ah menafikan sekeras-kerasnya penyebaran fatwa palsu yang disandarkan kepada dirinya yang mengatakan “halal” membunuh penyokong legitimasi dan ahli Ikhwan Muslimin.

    Beliau menegaskan bahawasanya khabar angin tersebut tidak berasas dan jauh menyimpang dari kebenaran, sumber Al-Azhar Asy-Syarif menyebut.

    Katanya, khabar angin yang telah tersebar itu sangat bertentangan dengan ajaran Islam, yang mana menyeru untuk memelihara nyawa serta kehidupan manusia, mengutuk dengan keras segala bentuk kekejaman.

    Fatwa palsu itu sebelum ini tersebar di media khususnya yang pro kerajaan kudeta serta beberapa media antarabangsa.

    Asy-Syeikh Dr Ali Jumu’ah juga menyebut bahawasanya beliau ketika menyandang jawatan Mufti Republik Arab Mesir, pernah mengeluarkan fatwa berkenaan keharusan mengadakan demonstrasi atau tunjuk perasaan secara aman yang tidak akan menyebabkan berlaku sebarang kemudharatan.

    Dalam fatwa tersebut, beliau juga menyebut berkenaan pengharaman penggunaan sebarang bentuk senjata semasa demontrasi, dan kesucian darah rakyat Mesir yang tidak boleh dicabuli.

    ReplyDelete
  2. Syaikh Ali Jum’ah Bantah Telah Berfatwa Agar Tentara Bunuh Ikhwanul Muslimin

    http://kabarislam.wordpress.com/2013/08/23/syeikh-ali-jumah-bantah-berfatwa-bunuh-ikhwanul-muslimin/

    Ulama sunni pun kena fitnah...

    ReplyDelete