Saturday, July 27, 2013

Cikgu bidas ibu bapa - berasap baca

tudiah.. hahaha! meh sini cikgu payedd nak bgtau.. kpd mak bapak yg x brapa nak layak jd mak bapak tu. sila baca dan paham..
wahai mak bapak.. tidaklah menjadi kegemaran guru utk memarah, membebel, merotan dan memukul anak2 anda.. kami x suka.. kami sndr banyak keje nak buat selain dari nak marah anak anda yg ibarat masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. mungkin mewarisi sifat anda.. tapi mahu atau tidak kami sbg guru perlu untuk memastikan mereka belajar dan melaksanakan tugas. wahai ibu dan bapa.. adakah kamu patuh pd suruhan agama dan tuhan kamu? kenapa kamu patuh? kerana kamu adalah insan.. kerana kamu adalah hamba.. dan kenapa pelajar perlu utk patuh dan laksanakan tugas sbg pelajar? kerana mereka adalah pelajar dan mereka perlu utk belajar. saya juga patuh pd tuhan dan agama saya.. saya juga patuh dan arahan pengetua. sedang saya yg cikgu pun boleh dengar cakap.. apa kuasa dan kehebatan anak anda sampaikan tidak boleh ditegur walau sedikit. apakah kuasa undang2 skrg membuatkan bapak dan ibu buta?
wahao bapak dan ibu.. kami para2 guru tidaklah kejam. tidaklah jahat dan tidaklah gila.. malah, kami rasa, lebih ramai guru2 yg mnjd gila.. mendapat kencing manis, sakit jantung, darah tinggi semata2 menghadap muka anak2 anda setiap hari yg kurang ajar dan melawan guru. tapi, masih... kesalahan diletakkan di tangan guru. katanya guru tidak pandai mengajar.. wahai bapak dan ibu... kalau dah anak anda mnjd tuhan di sekolah, membuat undang2 sndr. boleh tidur dan x boleh kena marah bila x nak belajar, apa kuasa yg kami ada utk jadikan anak anda sbg manusia??

kami bukan tuhan yg boleh berikan hidayah.. kami bukan nabi yg bersifat maksum dan pemaaf setiap masa. kami hanya guru biasa yg mungkin tidak didengari suara.

wahai bapak dan ibu.. bila anda anda mendapat keputusan yg cemerlang.. anda akan cakap.. "sbb anak saya pandai"
bila anak anda mndpt keputusan yg corot.. jawapan anda.
"cikgu tu x pandai mengajar"

wahai bapak dan ibu.. kalau dah mcm ni la gayanya.. anak anda akan menjd bodoh.. dan terus mnjd bangang abadi.. walaupun guru yg mengajar anak anda itu.. adalah guru dari syurga.

sekian.. terima kasih.

yg benar.. guru pedalaman sarawak yg disayangi pelajar.
mohammad farid hanafi~
ok bai*

pergi lah ke tempat asal tulisan ini... baca apa kata pembaca...KLIK


adios

1 comment:

  1. Tibai cikgu!Separuh mak bapak murid2 sekarang mempunyai akhlak lebih teruk dari anak2 mereka yang dihantar belajar dengan cikgu.Lihat saja piel anak2 bila lepas sekolah; baru darjah dua dah bawa motorsikal berdua2 macam pelesit. Habis waktu sekolah budak2 ni naik dua tiga orang sambil hisap rokok walaupun berhampiran dengan gate sekolah. Kalau cikgu marah, siap! Ada bapak murid datang memaki hamun guru sebab tangkap anaknya mengisap rokok dalam kelas samabil berkata yang dia (bapak) memang benarkan anaknya merokok!!!(Ini bukan cerita rekaan). Jadi cikgu2; janganlah cari penyakit dengan pelesit2 ini. Biarkanlah mereka buat hal mereka asal jangan mengacay orang lain. Kalau mereka nak jadi syaitan, biarkanlah. Mak bapak dia orang pun memang suka anak mereka jadi iblis. Mereka hantar anak2 mereka ke sekolah cuma bertujuan supaya mereka terlepas tugas menjaga anak2 selama beberapa jam;serta berharap cikgu2 boleh tukar anak2 mereka jenis pelesit ini boleh ditukar jadi malaikat.Cikgu2 Ajar murid2 yang nak belajar saja....

    ReplyDelete