Thursday, August 30, 2012

Kopi Tahi Musang Kopi Termahal Di Dunia

Jenama kopi yang biasa kita minum pasti memberikan perasaan yang mendatar apabila meminumnya setiap hari. Bagi penggemar tegar kopi pasti mereka turut tercari-cari jenis kopi yang jarang sekali boleh di dapati di kedai biasa. Hanya boleh didapati di kawasan pergunungan dan juga di kepulauan kecil sesebuah negara yang mana mereka adalah pengeluar paling banyak untuk jenis kopi yang pelik.

Walaupun harga yang agak tinggi berbanding kopi biasa, namun ianya bukanlah menjadi satu malasah untuk para penggemar kopi untuk merasai keunikan rasa dan juga bauan kopi yang lain daripada yang lain.

Kopi Luwak

Kopi yang berasal dari Indonesia ini dirumus khas dari tahi binatang musang yang mana pada mulanya menjadi baja tanaman ladang kopi. Kemudian menjadi bahan utama untuk membuat kopi kerana kuantitinya yang banyak suatu ketika dahulu. Jangan risau, kopi ini telah di dipastikan pembuatan serbuknya terjaga dengan mengambil hanya yang baik sebelum dipanggang untuk dijadikan sebuk kopi. Kopi ini menjadi antara kopi termahal dan pelik di dunia, dan boleh menempah sendiri secara online. -yahoo

Menurut kenalan dari Indonesia harga kopi ini mencecah RM 400- RM 600 sekilogram. Kopi ini adalah kopi yang diambil daripada najis musang yang memakan buah kopi. Musang ini hanya makan buah kopi tanpa diberi makanan lain. Maka najisnya adalah 100% kopi. Majlis Ulama Indonesia suatu masa dahulu, kalau tidak silap gua awal tahun ini telah mengisytiharkan kopi tahi musang atau kopi luwak halal diminum.

No comments:

Post a Comment