Saturday, June 23, 2012

Isu Islamkan Peminat: Blogger Amerika Disanggah Peminat Zayn Malik

source
Anggota boyband Inggeris One Direction, Zayn Malik yang beragama Islam telah didakwa menggunakan kedudukannya untuk mengajar agama Islam kepada peminatnya dengan tujuan mengislamkan mereka.

Tuduhan itu ditulis oleh seorang blogger Amerika bernama Debbie Schlussel dalam blognya bahawa Zayn Malik berusaha membuat peminat One Direction menukar agama dengan cara menulis tweet tentang Islam. Zayn memang dikenal sebagai pemuda muslim yang alim dan pernah menuliskan kalimah syahadah di akaun Twitternya @zaynmalik. Tweet inilah yang ternyata menuai kritikan daripada beberapa kalangan anti-muslim di Eropah dan Amerika, termasuk salah satunya Debbie Schlussel.

"Ia menggunakan pengaruhnya untuk menyebarkan agama Islam kepada para penggemarnya, dan berusaha membuat mereka menukar agama. Itu berbahaya," tulis Debbie dalam blognya.

Untungnya, kecaman konyol Debbie dan beberapa kalangan anti-muslim ini ditolak mentah-mentah oleh banyak pihak. Di Yahoo! OMG Inggris, para peminat One Direction terang-terang menyatakan sokongan mereka kepada Zayn.

"Jangan ganggu Zayn. Hormatilah agama dan kepercayaan setiap orang," tulis seorang peminat.

Penggemar lain menulis, "Zayn memang seorang muslim, tapi itu bukan hal yang buruk. Semua orang punya kepercayaan masing-masing yang mereka anggap benar. Dan jika ada peminat yang memeluk Islam karana dia, itu hak mereka."

source
Zayn juga dipuji oleh muslim lain di industri hiburan Eropah dan Amerika. Wajahat Ali, penulis scenario di San Fransisco, menyebutkan bahwa kejayaan Zayn dalam dunia hiburan dapat meningkatkan nama baik Islam di dunia barat. "Dia menunjukkan bahwa seseorang dapat dihargai karena bakatnya, dan ia tak akan diasingkan hanya karana dia seorang muslim."

Zudhi Jasser, seorang aktivis muslim di Amerika, juga menyokong Zayn yang berani memproklamasikan keislamannya di dunia barat yang terkenal diskriminatif kepada muslim. Namun ia mengingatkan bahwa muslim yang konservatif mungkin akan turut mengecam Zayn karena tatoo dan tindikan di cuping telinganya.

Sementara itu Rachael Wheeler dari mirror.co.uk menyangggah tuduhan Debbie Schlussel yang menuduh pemilihan Zayn menyertai One Direction hanya sebagai daya penarik orang Islam Britain terhadap kumpulan itu,

That’s complete rubbish – everyone knows Zayn was chosen to be in One Direction - who are spending some time apart right now - because of those shouty bits. He’s really good at them.-Rachael Wheeler -mirror.co.uk

Zayn Javvad Malik dilahirkan di Bradford, Inggris, pada 12 Januari 1993. Ibunya, Tricia Malik, berbangsa Inggeris manakala ayahnya Yaser Malik berdarah Pakistan. diedit daripada-id.omg

adios

No comments:

Post a Comment