Tuesday, May 1, 2012

Kaki kanciang kono kanciang kuburnya

Tuntutan bersih sebenarnya bukan sesuatu yang sukar untuk dipernuhi. Bukan juga bermakna untuk memberi kelebihan kepada PR. 

Dengan terlaksananya tuntutan bersih yang lapan perkara itu bermakna pilihanraya Malaysia benar-benar bebas tanpa bias kepada mana-mana parti yang bertanding.


Wa nak bincangkan dulu senarai pengundi hantu. Membersihkan senarai nama pengundi bukanlah sesuatu yang sukar kerana terdapat teknologi yang canggih seperti komputer dan internet. 

Senarai pengundi yang meninggal dunia boleh dikesan melalui rekod kematian warga malaysia yang berada di jabatan pendaftaran negara. DI Malaysia bukan sahaja kelahiran diberikan sijil tetapi juga kematian. Warga yang meninggal dunia turut diberikan sijil kematian. hehehe! canggung bunyinya. 

cuba lu sebutkan ayat ini, 

"sijil kematian terbaekkk tahun 2012 dianugerahkan kepada  Ibrahim bin Ali Kutty "

atau

"Penerima sijil kematian terbaekkk seterusnya ialah Hassan bin Ali Kutty diikuti oleh Azmin Bin Ali Pitchay...."

confirm lu orang tabley terima, kihkihkih!


Tetapi itulah nama sijil yang dikeluarkan oleh JPN. Penerima sijil bukanlah si mati tetapi waris terdekatnya seperti isteri dan anak-anak untuk keperluan pengurusan jenazah dan  tuntutan harta peninggalan si mati seperti EPF, insuran dan lain-lain urusan.


Apabila ada sijil bermakna ada rekod. Rekod inilah yang perlu diguna pakai oleh SPR untuk menentukan senarai pengundi hanya mengandungi nama-nama pengundi yang masih hidup yang sah serta sekali gus menghapuskan  istilah pengundi hantu. 

Masa diambil mungkin lama tetapi berbaloi untuk mengembalikan demokrasi ke aras yang sepatutnya. 


Perlu diingat bahawa PR melalui PAS , PKR dan DAP telah mengeluarkan senarai pengundi meragukan . Ini bermakna kerja SPR dah ada orang buat. Tinggal sambung sahaja.Yang betul-betul dah pulang ke tanah, hapuskanlah namanya daripada senarai pengundi. Sanang ba itu!


Soalnya lu mau kah? atau Lu tamau kah?

Sobut pasal perkataan 'sonang' ni 
wa teringat pantun member wa masa belajar dulu

begini bunyinya

hulu baranang hilir baranang
tangah-tangah kampuang daciang
banyak-banyak kojo nan sonang
menganciang kubur kaki kanciang

(baris akhir tu wa ubah . versi asalnya lucah sikit)

bahasa minang bro! 


Ketidakadilan SPR tidak dapat dinafikan lagi. Lebih-lebih lagi setelah keahlian 2 taiko besar SPR dalam umno terdedah.

Suara-suara bodoh atau buat-buat bodoh menyatakan tidak mengapa walaupun 2 taiko SPR itu ahli umno kerana mereka profesional. Setelah semua pendedahan yang dikeluarkan beserta bukti oleh PR, masih lagi lu kata mereka profesional? Profesional pale wotak lu!!!


Dan yang paling wa bengang  ialah kat bawah ni....

Mahfuz Omar dengan berani mendedahkan terdapatnya pemberian ic pilihanraya dan kerakyatan mudah kepada warga asing walaupun sedar dia berisiko besar kerana berbuat demikian.

Pendedahan umum Mahfuz Omar adalah suatu yang memburuk-burukkan kerajaan dan berniat jahat jika tuduhannya tidak benar. Di mana kita ketahui perbuatannya itu jika tidak berasas membolehkannya didakwa dan dikenakan hukuman berat.

Peliknya pihak kerajaan tidak berbuat apa-apa kepada Mahfuz Omar. Huk tidak, Hek pun tidak! Apa ilmu Mahfus Omar pakai sehingga tidak sanggup AG mendakwanya? 

Atau setidak-tidaknya umno membuat laporan polis dan meminta Mahfus Omar ditahan dan didakwa kerana memfitnah kerajaan dan umno seperti dilakukan mereka dalam kebanyakan kes lain sebelum ini.(termasuk filem blue anwar brahim)


Sekarang ni bila wa nampak bangla, perasaan nak belasah tu muncul dengan sendiri. Nasib baik wa masih ingat tuhan dan takut polis hehe!


Kalau tak ada perasaan takut tersebut; dah berpuluh bangla wa kasi bungkus masuk sungai klang.(takbur sikit hihi!)


Silap-silap wa yang kena bungkus masuk sungai klang. tu yang tak sanggup tuu! kahkahkah!


**** wa bukan takut mati bro tapi masalahnya 
'mem' wa masih lawa lagiii. kihkihkih!****

Kalau lu nak memang boleh
Kalau lu tak nak  boleh kasi dalih

lu kincing punya kaki kalu
wa kencing kubur lu

adios

No comments:

Post a Comment